Sender PRV-311

Amb l’ànim de fomentar l’atractiu turístic del municipi, basat en una activitat complementària respectuosa amb el medi ambient com és el senderisme, Novelda ha creat el PRV-311.

Des de la Plaça de la Magdalena (247 m snm), al nord de Novelda, començarem a caminar pel Passeig dels Molins, coincident amb la carretera que condueix al Castell de la Mola.

Al cap d’1 km de marxa, i sobrepassats dos xalets de singular arquitectura, abandonarem l’asfalt, seguint per la dreta un camí que, creuant el riu Vinalopó, ens conduirà fins a les primeres edificacions del caseriu de la Teulera (250 m.) ( 1,65 km.) (20 ‘).

En aquest punt refusarem el camí que puja a la Teulera i al barri de l’Estació. Haurem girar a l’esquerra (NO) per continuar paral•lels al riu, pel marge esquerre, donant les vistes enfront de nosaltres a una bonica perspectiva del turó i Castell de la Mola. Als pocs minuts de marxa, a l’altura del Barranquet dels Baladres, podrem albirar a la nostra dreta, molt proper i en el seu mateix llit, un interessant i rústic pont de maçoneria que presenta tres irregulars i toscos ulls. L’obra sosté dues sèquies; una és la primitiva, per la qual es va construir l’aqüeducte, la segona, paral•lela, va ser aixecada molts anys més tard, com ho demostren els materials de què està feta.

Prosseguint la marxa apreciarem que aquesta zona de ribera presenta unes característiques mediambientals pròpies, desenvolupant espècies halòfiles com Sarcocornia i Salicornia, a més d’altres que toleren el medi salí, especialment abunda Tamarix i Limonium entre d’altres … Entre la variada avifauna és freqüent la presència de camallongues , garsetes i gavines, que busquen aliment als aiguamolls del llit.

Confluirem amb el camí procedent de la Teulera pel paratge de les Alcaidies, a l’altura d’un aqüeducte que creua transversalment l’ample llit del riu. Es tracta de l’aqüeducte del Rec de la Deula, antiquíssima construcció que va ser aixecada en el seu dia per augmentar les terres de regadiu del marge esquerre del riu. En els seus orígens dit aqüeducte es va construir amb pilars i taules de fusta, però les successives avingudes i riuades de la rambla, així com la fragilitat dels materials emprats, van propiciar, a finals del segle XIX, la construcció de la sòlida obra actual, consistent en vint pilars de pedra que sosté la sèquia de reg.

Davant d’una immediata bifurcació abandonarem el ramal que, paral•lel al riu, continua cap a Monòver i Elda pels Molins i la Jaud respectivament; nosaltres haurem girar a l’esquerra (O) i creuant el Vinalopó arribarem a la carretera asfaltada que baixa des del Castell.

Prosseguint la marxa per la carretera, breument, fins a arribar al partidor d’aigües de la Sèquia Major, on abandonarem l’asfalt i en gir a l’esquerra agafarem el primitiu camí que comunicava la llera del riu (secular i important via de comunicació) amb el Castell, elevant pel vessant oriental del petit monticle fins a confluir al costat del Santuari de Santa Maria Magdalena i el Castell de la Mola. (350 m.) (4,23 km.) (55 ‘).

Després de visitar les instal•lacions de tot el recinte descendirem fins a l’esplanada d’aparcament de vehicles, al costat de la Font dels Tres Amics. Creuarem tota l’esplanada i quan la carretera inicia el descens, en pronunciada corba, haurem abandonar-la, dirigint-nos per l’esquerra cap a una abandonada pedrera i, una vegada sobrepassada, en la base mateixa de la serra, prendrem un camí pel qual, serpentejant en successives llaçades, ens elevarem fins a l’ampli coll del Puntal de Bartolo, situat al nord de la cimera.

Des del coll girarem cap al SE, recorrent la lloma més oriental, immediata al Castell, arribant a un excel•lent mirador des d’on podrem contemplar, en privilegiada perspectiva, tot el conjunt històric-artístic del Castell de la Mola i el Santuari (490 m. ) (5,42 km.) (1 h. 20 ‘).

Continuant pel centre de la lloma arribarem tot seguit, sense dificultat, al cim de la Mola, des d’on podrem gaudir d’un vast i impressionant panorama, especialment de la fèrtil vall del Vinalopó Mitjà (541 m.) (5,68 km.) (1 h. 30 ‘).

El descens el realitzarem pel camí de les abandonades pedreres, recorrent la serra cap a l’O i S. Per ell arribarem, després de forta baixada, a un camí asfaltat que seguirem cap a l’esquerra (E) vorejant la base del vessant meridional de la Mola, fins a desembocar a la Casa Lino, al costat de la carretera de Novelda al Castell (275 m. ) (8,38 km.) (2 h. 15 ‘).

Per la carretera, donant vistes al Santuari, arribarem immediatament a l’encreuament de la pujada al Castell i a l’inici del Camí Vell (275 m.) (8,67 km.) (2 h. 20 ‘). S’haurà de seguir per aquest últim, tradicional i bell camí utilitzat ancestralment pels novelders, pel qual ascendirem novament fins al Santuari de Sta Maria Magdalena i el Castell de la Mola (350 m.) (9,25 km.) (2 h . 35 ‘).

Des d’aquest singular i històric lloc tornarem pel mateix itinerari del principi fins al nostre punt de partida, finalitzant aquest interessant i variat recorregut a Novelda (247 m.) (13,48 km) (3 h. 20 ‘).